آخرین خبرها از جشنواره فیلم کودک/ اصفهان تا ۴ سال دیگر میزبان است
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۸۶۵۰۸
علیرضا رضاداد دبیر سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان آخرین اطلاعات و جزئیات از برگزاری این رویداد سینمایی را که دراصفهان برگزار میشود، تشریح کرد.
علیرضا رضاداد دبیر سیامین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت: مرداد ماه سال گذشته تفاهمنامه ۵ ساله ای بین سازمان سینمایی، شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی منعقد و از مهر ماه همان سال هم مقدمات برگزاری سی امین دوره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: با صحبت ها و مباحثی که با شورای سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که با توجه به نتایج دوره قبل هر ۲ بخش را به شکل رقابتی در یک زمان و در اصفهان برگزار کنیم و آنچه که تفاوت پیدا کند این باشد که داوری و نمایش های بخش کودک از نوجوان متفاوت شود و این تفکیک را در دل جشنواره داشته باشیم تا همه چیز به شکل تخصصی تر و با آن الگویی که شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان مصوب کرده است، انجام شود. بر همین اساس ما در حال حاضر مشغول انجام همین شیوه و روش هستیم.
فیلم های کودکان از نوجوانان به صورت جداگانه انتخاب می شود و در ۲ بخش مختلف به نمایش در می آید و اهدای جوایز و داوری ها هم با همین تفکیک استدبیر سیامین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان عنوان کرد: به همین ترتیب فیلم های کودکان از نوجوانان به صورت جداگانه انتخاب می شود و در ۲ بخش مختلف به نمایش در می آید و اهدای جوایز و داوری ها هم با همین تفکیک انجام می شود و بخش هایی که برای مخاطب اهمیت دارد مثل بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جوایز به صورت تفکیک شده، اهدا می شود.
رضاداد اظهار کرد: نکته دوم هم که در این جشنواره متمایز از دوره های گذشته است بخش فیلم های انیمیشن است. در این دولت توجه ویژه ای به آثار انیمیشن سینمایی بلند شده است و در نتیجه ما با تعداد قابل توجهی از فیلم های انیمیشن سینمایی رو به رو هستیم. بر این اساس هیات انتخاب بخش انیمیشن از آثار رئال تفکیک و این بخش به صورت مستقل در مقررات اعلام شد و به شکل مجزا داوری میشوند. بر این اساس انیمیشن های کوتاه و بلند به شکل مستقل انتخاب و داوری می شوند و جایزه می گیرند.
سالنهای سینما آماده میزبانی هستند
وی با اشاره به سالن هایی که برای این دوره از جشنواره تجهیز شده اند، عنوان کرد: حدود یک ماه پیش بازسازی سالن ۴ سینما چهار باغ در اصفهان تمام شد. ما در آنجا سه سالن بازسازی شده داریم که جزو سالن هایی است که برای جشنواره انتخاب شده اند. سالن فلسطین هم که حدود یک سالی است بازسازی و بهره برداری می شود به همین منظور انتخاب شده است و یکی از سالن های قطعی نمایش آثار سیامین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان است. یک سالن در مجموعه سیتی سنتر هم آماده بهره برداری است و کارش آغاز شده و کار ساخت و ساز ۲ سالن دیگر هم در حال تمام شدن است. اگر این ۲ سالن بهره برداری شود جزو سینماهای جدیدی خواهند بود که آثار جشنواره در آنجا به نمایش درمی آیند در غیر این صورت ۲ سالن دیگر که در اصفهان است جزو سالن های نمایشدهنده آثار جشنواره خواهند بود که طی چند روز آینده با تعیین تکلیف وضعیت این ۲ سالن در این باره به جمع بندی می رسیم. به طور کلی ۶ سالن برای نمایش آثار جشنواره پیش بینی شده اند.
رضاداد با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره در تابستان توضیح داد: امسال اولین سالی است که به دلیل همزمانی مهر و آبان با ماه محرم و صفر و آیین های سوگواری، جشنواره در تابستان برگزار می شود و ما تمرکزمان را بر حضور کودکان و نوجوانان به همراه خانواده ها در برنامه ها گذاشته ایم و باشگاه هواداران و مخاطبان جشنواره فعال شده است و تاکنون کودکان و نوجوانان به همراه خانواده هایشان از این رویداد استقبال خوبی کرده اند. در این چند ماهی که باشگاه مخاطبان و هواداران جشنواره کار خود را آغاز کرده است از میان شهروندان اصفهانی تاکنون ۱۲ هزار نفر در این باشگاه ثبت نام و اظهار علاقه کرده اند که از برنامه های جشنواره استفاده کنند. پیش بینی می کنیم این عدد تا زمان برگزاری جشنواره به ۱۵ هزار نفر برسد، به همین ترتیب این امر ظرفیت خوبی می شود که بتوانیم اطلاعات مان را از طریق این باشگاه به شهروندان اصفهانی برسانیم تا آنها بتوانند از برنامه های جشنواره استفاده کنند. امیدوارم این اتفاق به گونه ای رقم بخورد که بتوانیم این کار را در سال های آینده هم ادامه دهیم و از همین طریق ظرفیت های نمایش را زیاد تر کنیم.
دبیر سیامین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با اشاره به بخش المپیاد فیلمسازی که در دوره قبل همزمان با بخش نوجوان برگزار شد، گفت: این بخش مشخص کرد که ظرفیت دارد و می تواند یک رویداد مستقل باشد که هدف و مخاطبش با هدف و مخاطب جشنواره کودک و نوجوان متفاوت است. المپیاد فیلمسازی نوجوانان تمرکز بر تولیدات خود نوجوانان دارد که عمدتا غیر حرفه ای و محل استعدادیابی است اما جشنواره کودکان و نوجوانان جایی برای نمایش تولیدات حرفه ای برای کودکان و نوجوانان است. لذا المپیاد قابلیت دارد که خودش یک رویداد مستقل باشد. در دوره گذشته که این جشنواره در همدان برگزار شد هم استقبال زیادی از المپیاد فیلمسازی شد و هدف آن ترغیب فیلمسازی نوجوانان بود و چون بخش کودک وجود نداشت المپیاد این خلا را جبران می کرد. لذا ما با توجه به اهداف جشنواره در این دوره تمرکزی روی المپیاد فیلمسازی نکردیم تا بتوانیم تولیدات حرفه ای برای کودک و نوجوان را مورد توجه قرار دهیم و امیدواریم این بخش بتواند در یک رویداد مستقل مثل فیلم کوتاه تعریف شود و فیلمسازی نوجوان از فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان تفکیک شود.
ما با توجه به اهداف جشنواره در این دوره تمرکزی روی المپیاد فیلمسازی نکردیم تا بتوانیم تولیدات حرفه ای برای کودک و نوجوان را مورد توجه قرار دهیموی در ادامه اظهار کرد: بنیاد سینمایی فارابی و شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان توجه دارند که جشنواره یکی از حلقه هایی است که می تواند روی سینمای کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد و از آن تاثیر بگیرد به همین ترتیب سینمای کودکان و نوجوانان نیاز دارد که مورد حمایت قرار بگیرد. مهمترین وظیفه ما به عنوان برگزارکنندگان جشنواره این است که این آثار را به مخاطبان معرفی کنیم؛ قاعدتا بنیاد سینمایی فارابی، شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان و سازمان سینمایی به تولید پیش از برگزاری جشنواره و بعد از جشنواره توجه دارند و بهره برداری خود را نسبت به وضعیت این دسته از آثار خواهند داشت.
وی در بخش دیگر از صحبت هایش درباره ثابت ماندن محل برگزاری جشنواره در دوره های آتی گفت: طبق همان تفاهمنامه پنج ساله ای که بین سازمان سینمایی، شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی امضا شده، قرار است در چهار سال آتی هم جشنواره در اصفهان برگزار شود البته در یک بند از آن تفاهمنامه قید شده که نحوه برگزاری دوره سیام و ارزیابی آن تعیین کننده است. با توجه به اینکه مدیران اصفهان همکاری هایی خوبی برای برگزاری جشنواره داشته اند، من گمان می کنم دوره های آتی هم با هیچ مشکلی رو به رو نشود و اگر همه چیز به همین منوال پیش رود و این همکاری ها و هماهنگی ها بین برگزارکنندگان جشنواره وجود داشته باشد، دوره های آتی هم در اصفهان برگزار خواهد شد. اصل مورد قبول و تفاهم شده تثبیت برگزاری جشنواره در اصفهان است که انشاالله این وضعیت مطلوب ادامه پیدا می کند و جشنواره در اصفهان پایدار می ماند.
دبیر سیامین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در پایان اظهار کرد: ما تا ۱۵ خرداد ماه اسامی فیلم های راه یافته به بخش های مختلف این دوره از جشنواره و برنامه های خودمان برای بزرگداشت ها را اعلام می کنیم. قبلا گفته ایم که حتما یاد دنیا فنی زاده را گرامی خواهیم داشت که او از سرمایه های سینمای کودک و نوجوان بود و برنامه های مربوط به بزرگداشت ها را در روز های آتی اعلام خواهیم کرد.
سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان ۹ تا ۱۵ تیر برگزار می شود.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۸۶۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
بازنگری در فرمول «جیغ و دست و هورا» در ساخت برنامههای تلویزیون به عبارتی تبدیل شد که همه دربارهاش صحبت میکنند. مجری قدیمی که اعتقاد دارد از آن برنامههای جذاب و کودکانه خبری نیست که بیاییم درباره اینکه جیغ و دست و هورا باشد یا نباشد صحبت کنیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز بحثهای متفاوتی درباره فقدانِ محتوا برای خردسالان، کودکان و نوجوانان در تلویزیون میشود، برنامههایی که خلاقیت و نوآوری ندارند و فقط برخی از کاراکترهای کودکانه به فرمول جیغ و دست و هورا روی میآورند. در گذشتهای نه چندان دور درباره این نکته صحبت شده بود اما انتقاد هنرمند پیشکسوت کودک در جریان جشنواره عروسکی تلویزیون (عروسکخونه) دوباره انتقادات را به این سمت آورد.
روز گذشته با یکی از پزشکان حوزه کودک در خصوص دعوت کودکان به جیغ و دست و هورا صحبت کردیم که او هم اعتقاد داشت ایجاد نشاط درونی باید در دستور کار تلویزیونیها قرار بگیرد نه یک تخلیه انرژی آنی و لحظهای؛ که البته این اتفاق هم در نوعِخودش لازم است اما کامل و جامع نیست.
الهه رضایی مجری و برنامهساز قدیمیِ تلویزیون است که شاید بهترین سالهای کودکانه شبکه یک با اجرای او در خاطرهها مانده باشد؛ او در جریان گفتوگو با خبرنگار تسنیم بارها به جملهای اشاره کرد که انتقاد بسیاری از کاربلدها و قدیمیهای عرصه کودک است؛ متأسفانه کودک و نوجوان در کشور ما به فراموشی سپرده شده و دغدغه نیستند. چرا که به تعبیرِ رضایی، ما استعدادها و تهیهکنندگان قدرتمندی در حوزه کودک داریم که بخشی از آنها کنار گذاشته شدند و یا به ورطه فراموشی سپرده شدند.
او در این گفتوگو، دست و جیغ و هورا را آفتِ برنامهسازی کودک عنوان کرد و گفت: امروز برنامههایی ساخته میشود که آهنگی میزنند و مجری فریاد میزند دست و جیغ و هورا! یا بچههایشان را میآورند تا دیده شوند، این برنامهسازی نیست!
جیغ و دست و هورا برای تخلیه انرژی خوب است نه برنامهسازی تلویزیون!
این مجری قدیمی تلویزیون به خبرنگار تسنیم گفت: جیغ و دست و هورا برای تخلیه انرژی لازم است خصوصاً برای خردسالان و مدتی به یک روشی تبدیل شد که یکی از مدارس تهران این کار را شروع کرد. صبح برای اینکه انرژی بچهها را افزایش بدهد این کار را میکردند و روش خوبی است. اما نه به عنوان برنامهسازیهای تلویزیون! البته که این روزها برنامه کودکی نداریم که بخواهیم درباره جیغ و دست و هورایش با هم بحث کنیم. ناگفته نماند که دورهای همه برنامههای کودک تلویزیون همین کار را میکردند تا به گونهای حواسِ کودکان را پرت کنند چون خلاقیت و نوآوری نداشتند که به رخ بکشند.
نمیگویم این کار ممنوع است!
وی افزود: باز هم درباره «جیغ و دست و هورا» این نکته را باید یادآور شوم که من نگفتم و نمیگویم این کار ممنوع است و به طورکل نباشد. اما به اندازه کافی بایستی این اتفاق بیفتد که در آن صورت اشکالی ندارد. منتها اگر بیش از اندازه در هر کاری باشد یا در مراسم و برنامه تلویزیون، به کودکان هیچ کمکی نمیکند و اتفاقاً گاهی اوقات «آزاردهنده» هم خواهد بود. در هر چیزی افراط و تفریط دردسرساز است. نه خیلی همهچیز آرامِ آرام و نه شلوغِ شلوغ که بقیه را اذیت کند. ممکن است بچهها در برههای هم لذت ببرند اما کار اصولی نیست و به اندازه و گهگاهی هم اتفاق بیفتد ایرادی ندارد.
شکلگیری نشاط کودکان با جیغ و دست و هورا یا اتفاقی درونی؟!اصلاً نیازی به این همه شلوغبازی نبود
رضایی در ادامه اضافه کرد: کودکان از صفر تا 6 سالگی بهترین مقطع یادگیریشان است. سن تربیتپذیری، آیندهسازی و استعدادیابی در این زمان اتفاق میافتد. باید از طریق برنامهسازی بهطور غیرمستقیم و مستقیم و با بازیهای درست و کاربردی، مهارتافزایی را رونق دهیم، اما همواره مجری فریاد میزند جیغ و هورای بلند و این روزها هم لباسهای رنگارنگ بپوشند. این نوع اتفاقات نمیتواند برای کودک، فرهنگسازی کند یا تأثیرگذار باشد. بچهها نمیتوانند الان در این شرایطی که برایشان فراهم شده انرژیشان را تخلیه کنند. اگر مسابقاتی برای بچهها بگذارند که این بچهها بتوانند انرژیشان را تخلیه کنند. اگر خلاقیتهایی را برای بچهها ایجاد کنند. برنامههایی که بتواند از خلاقیتهای بچهها استفاده کند، بسازند. همانطور که در گذشته هم این نوع برنامه میساختند؛ اصلاً نیازی به این همه شلوغبازی نبود. باید این شلوغ بازیها را کم کنند. اصلاً چه دلیلی دارد برنامههای تلویزیون که دست میزنند، جیغ و هورا بکشند.
وی خاطرنشان کرد: جیغ زدن برای تخلیه انرژی است اما نه در استودیو و برنامهای که قرار است حرفهای مهمی را در قالب مفاهیم کودکانه بزند. چون دستشان خالی از مفهوم و ارزش است به سمت چنین حرکتهایی میروند تا خلأهای ذاتی برنامهسازی را پُر کنند.کاری ندارند غیر از اینکه چند دقیقهای با این دست و جیغ و هورا بگذرانند. اما اگر برنامه، مسابقه و خلاقیت و بینشی داشته باشد آن وقت میبینید که حواسِ کودک را پرتِ این نوع حرکتها نمیکنند و فرصت کمتری را برای این همه سر و صدا اختصاص میدهند.
چرا ترجمهها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟کودک در تلویزیون و رسانه برای کسی مهم نیست
رضایی با اشاره به اینکه هنوز هم این نکته را تکرار میکنم کودک در تلویزیون و مجموعه رسانه برای کسی مهم نیست، افزود: بچهها برایشان ارزش ندارند؛ اگر ارزشمند باشند باید سعی کنند روشی را انتخاب کنند که در راستای نیاز و علایق کودکان قدم بردارند. آنچه که به نظر میآید با سبک زندگی خانوادههای ایرانیها تطبیق داشته باشد. البته برای تلاشگران شبکه کودک احترام زیادی قائلم اما احساس میکنم برخی از مسئولان خصوصاً در شبکه کودک، اطلاعات کودک، روانشناسی کودک و نیازسنجیهای کودک را نمیشناسند، شاید نمیدانند بایدها و نبایدهایشان چیست که یاد بگیرند. چون ما معضلات بزرگی در جامعهمان داریم و فضا را جدّی نگیریم، فرهنگمان از دست میرود. وقتی درباره خطر اعتیاد، کودکان کار و خیلی از معضلات دیگر هم صحبت میکنیم برخیها میخندند و جدّی نمیگیرند. این فضاها واقعاً نیازمند کار جامعهشناسی دقیق و ساماندهی قدرتمند دارد. باید NGOهایی راهاندازی شوند و با دانش و کارآمد کار کنند.
تلویزیون در کجای کار اشتباه کرده؟
وی در پاسخ به این سؤال که تلویزیون در کجای کار اشتباه کرده و باید چه کار کند، خاطرنشان کرد: کسانی که آن موقع در گروههای کودک کار میکردند افراد متخصصی در زمینه ساخت برنامه برای کودکان، خردسالان و نوجوانان به کار میگرفتند. اینها کسانی بودند که تحصیلات و تجربیات لازم در این زمینه داشتند. عشق و علاقهشان به بچهها واقعی بود. لذا سعی میکردند اطلاعات راجع به برنامهسازی را از همهجا بدست بیاورند و خودشان را با خواستههای کودک تطبیق بدهند. متأسفانه تا آنجا که من اطلاع دارم امروز کمتر از آن اتاق فکرها و افراد متخصص در زمینه کودک فعال هستند؛ بعضاً علاقهمندند برنامههای کودک بسازند اما نه آنطور که باید و شاید. برنامههای شبکه کودک را دیدم تعداد زیادی کارتونهای قدیمیاند که هنوز دوستداشتنیاند و کمتر به کار جدیدِ دلچسبی رسیدهام. شاید بعضاً برنامههایی خوب باشد اما در حدی که بتواند علاقهمندان زیادی را جذب کند، نیست. دلیلش هم این است از افراد متخصص در حوزه شناختی کودک، خردسال و نوجوان استفاده نمیشود.
این مجری قدیمی تلویزیون با اشاره به اینکه باید همه دلسوزان کودکان برنامهسازی کنند، تأکید کرد: به گمان من باید تمام کسانی که دلسوزِ کودکاناند، برنامهسازی کنند. کسانی که دغدغه تربیت کودکان را دارند و به آینده بچهها میاندیشند. آموزشهایی که برای بچهها میگذارند، باید آموزشهایی باشد برای آیندهشان هم مفید باشد. اگر این آموزشها به شکلی طراحی شود که با روحیات بچهها سازگار باشد حتماً جواب مثبتی میگیرد. بچهها در هر گروه سنی علایقی دارند، اگر تلویزیون بتواند مجموعهای از برنامههایی که سرگرمکنندهاند، آموزشهای خیلی ملایم، مثبت و دوستداشتنی برای کودکان طراحی کردهاند، ارائه دهند مخاطب، مدیومی غیر از تلویزیون انتخاب نمیکند.
بررسی مختصات سینمای کودک و نوجوان در گفتوگو با مدیر شبکه کودک لبنانمیخواهند کاری کنند اما عملی نمیبینیم
رضایی در خصوص همکاری با تلویزیون گفت: ادعا میکنند میخواهیم کار کنیم و عملاً دوستان و همکارانی که میخواهند کاری ارائه بدهند به درِ بسته میخورند. من خودم یکی دو مورد با دوستان و همکاران رفتهایم و گفتهایم؛ یا ما را به اسپانسر ارجاع میدهند و یا میگویند بودجه نداریم و یا کار را به زمان دیگری موکول میکنند. به امید روزی که مسئولین فقط ادعا نکنند و برنامههای کودک برایشان مهم باشد. اما تلویزیون برای اینکه بتواند کارهای بهتری در حوزه کودک ارائه بدهد به نظر میآید سیاستگذاریها و اهدافش را در این زمینه باید بازنگری کند. همچنین تلویزیون میتواند از افراد کاربلد و تهیهکنندگان قدیمی که دور مانده و خانهنشین و بیکار ماندهاند، استفاده کند. هنوز بازنشسته نشدهاند و از نظراتشان استفاده نشده است. در کارنامهشان کارهای ماندگار و درخشانی وجود دارد. متأسفم از اینکه برنامههای تلویزیون محتوای کافی ندارند، متأسفانه فقط حرف زده میشود و عملی نمیبینیم.
انتهای پیام/