سینمای کودک نیازمند برخوردهای حرفهایتر است
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۹۰۷۸
بنیاد سینمایی فارابی پیرو انتشار نقطهنظرات مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان در قالب یک یادداشت با عنوان «سینمای کودک، سینمای بیپناه» از سوی «پوران درخشنده»، توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرده است:" «سیمرغ و پروانهها» به عنوان ایدهای فرهنگی و عدالتمحور از سال 96 آغاز و به مدت سه سال با همکاری مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان همزمان با جشنواره فیلم فجر اجرا شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این برنامه، هر روز یک فیلم در همه کشور به نمایش درمیآمد و این نمایش، برای مخاطب دانشآموز و به شکل رایگان انجام میشد. روش محاسبه حقوق مالی این رویداد هم به این صورت بود که بر اساس تعداد دانشآموزانی که فیلمها را در مناطق مختلف میدیدند، حقوقی به صاحبان فیلمها و سالنهای سینما پرداخت میشد.
سال گذشته با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان سیل آمده بود، برگزار کنندگان این رویداد در کنار نمایش فیلمها با همکاری تعدادی از سینماگران کودک و نوجوان به چابهار رفتند و هدایایی به بچههای سیلزده تقدیم شد که از منظر فرهنگی و اجتماعی اتفاقی جریانساز بود.
بر این اساس، چندی پیش «پوران درخشنده» رییس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران در یادداشتی، گلایههایی را درباره برپا نشدن برنامه «سیمرغ و پروانهها» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد که پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به مندرجات در نامه فوق به شرح زیر است:
۱- هدفگذاری برنامه «سیمرغ و پروانهها»، ایجاد سهم مناسب کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم فجر و جشنهای انقلاب بود که عملا امسال به دلیل شیوع کرونا، امکان برگزاری این برنامه در زمان برگزاری جشنواره سی و نهم فیلم فجر در سینماها به وجود نیامد، چرا که مدارس به صورت فیزیکی دایر نبودند و خانوادهها معمولا برای فرستادن فرزندانشان به سینما ریسک نمیکردند، پس اساسا این برنامه در سال 99 به شکل سه سال گذشته قابل انجام نبود.
۲- در سالهای پیش، فیلمهای منتخب و جدید «سیمرغ و پروانهها» در سالنهای سینما و آن هم به صورت تک سانس نمایش داده میشد و نمایش فیلم در داخل سینما تحت کنترل دقیق بود؛ فیلمها از خطر سرقت حفظ میشد و برای اکران بعدی فیلمها مشکلی پیش نمیآمد. ولی چنانچه نمایش مجازی فیلمها در پلتفرمها به شکل پیشنهادی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران اتفاق میافتاد، یقینا حقوقی که صاحبان هر کدام از فیلمها مطالبه میکرد، به تنهایی بیشتر از همه بودجهای بود که سازمان سینمایی برای طرح «سیمرغ و پروانهها» در نظر میگرفت... به همین دلیل امکان این کار برای بنیاد فارابی مقدور نبود.
۳- خانم پوران درخشنده به عنوان رئیس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران ۷ بهمن ۹۹ به علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد که امسال برنامه «سیمرغ و پروانهها» در روزهای برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، از طریق پلتفرمها انجام شود و طی نامهای بیش از ۴٨ فیلم قدیمی سینمای کودک را برای نمایش مجازی در پلتفرمها پیشنهاد داد.
۴- پیشنهاد مرکز توسعه، زمانی مطرح شد که فاصله خیلی کمی تا شروع جشنواره سی و نهم باقی مانده بود و هماهنگی با پلتفرمها و اجرای برنامه کار آسانی نبود ضمن آن که زمان کافی برای ارائه پاسخ و برنامه از سوی دیگر پلتفرمها (منهای دو پلتفرم که به آنها اشاره شد) وجود نداشت.
۵- پیشنهاد سرکار خانم درخشنده این بود که بودجه «سیمرغ و پروانهها» به واسطه کمک سازمان سینمایی، در اختیار تهیهکنندگان فیلمهایی قرار گیرد که در پلتفرمها قرار است به نمایش درآید. نکته این است که آن بودجه برای نمایش فیلمهای جدید برای دانشآموزان در سالنهای سینما پیشبینی میشد و نه آثاری که در پلتفرمها موجود است و در اختیار مخاطب کودک و نوجوان قرار دارد. چنانچه در دوره اخیر جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان هم فیلمهای جدید غیرسینمایی با پرداخت حقنمایش از سوی جشنواره یک نوبت در پلتفرمها برای مخاطبان به نمایش درمیآمد، چرا که دیدن فیلم جدید برای آن مخاطب جذاب بود...
۶- با این اوصاف بنیاد سینمایی فارابی حتی به این سمت رفت که نمایش فیلمهای قدیمی سینمای کودک و نوجوان را با وجود این که با ماهیت «سیمرغ و پروانهها» (نمایش فیلمهای جدید برای مخاطبان سراسر کشور) مغایرت داشت، در برنامه خود قرار دهد.
۷- در راستای این پیشنهاد، نماینده و مدیر بازاریابی بنیاد سینمایی فارابی، ابتدا با پلتفرمها وارد مذاکره شد و از بین سامانههای برخط فیلیمو و نماوا، سامانه نماوا این طرح را به شرط واگذاری حق نمایش انحصاری پذیرفت.
٨- بنیاد سینمایی فارابی از میان فیلمهای پیشنهاد شده مرکز، فقط اجازه تصمیمگیری راجع به تعدادی از فیلمها را داشت و صاحبان تعداد دیگری از فیلمها، تهیهکنندگان دیگری بودند که طبیعتاً حق نمایش و استفاده از حقوق آن فیلمها خارج از اختیار بنیاد بود.
۹- با این وجود بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرده بود که آماده است آن تعداد فیلمی را که متعلق به این بنیاد است، در اختیار نماوا قرار دهد تا در ذیل برنامه «سیمرغ و پروانهها» به نمایش درآید؛ ولی پلتفرم مورد بحث، به دلیل عدم تنوع کافی محتوا و همچنین ضیق وقت به منظور تبلیغات و ارائه متفاوت این برنامه و جذب مخاطب کودک و نوجوان، به طور رسمی عدم تمایل خود را اعلام کرد.
۱۰- تاکید میشود: بودجه برپایی برنامه «سیمرغ و پروانهها» که در سه دوره گذشته این برنامه از سوی بنیاد در اختیار مرکز توسعه قرار میگرفت، با توجه به لغو برگزاری آن در سال ۹۹، از سوی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی اختصاص پیدا نکرد اما اگر هم این برنامه به شکل نمایش مجازی فیلمهای قدیمی اجرا میشد، بخشی از بودجهای که به این کار اختصاص مییافت باید به عنوان سهم پلتفرم نمایش دهنده پرداخت میشد.
۱۱- همچنین در واکنش به موضع اخیر رییس مرکز توسعه سینمای کودک درباره برگزاری نشستهای تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان باید این نکته را عنوان کرد که درخواست برپایی نشستهای تخصصی، از سوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران نبوده و چنین برنامهای، ایده و مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است. در واقع بنیاد سینمایی فارابی این چشمانداز را مدنظر داشت که برای بهروز شدن دستاندرکاران سینمای کودک، آشنایی با تحولات و شیوههای جدید سینمای کودک و نوجوان، جلوههای بصری و فانتزی در سینمای کودک و بسیاری از موضوعاتی که میتواند برای سینماگرانی که در این حوزه فعالیت میکنند جالب باشد، سلسلهنشستهایی را با مشارکت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان برگزار کند. در پی این طرح برپایی این برنامه، دوستان مرکز برنامهای را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادند و برای برگزاری این نشستها برآورد هزینه بالایی پیشبینی کرده بودند که تخصیص چنین بودجهای قابل انجام نبود و توجیه نداشت، ضمن آن که یکی دو برنامهای که بنیاد سینمایی فارابی در سالهای ۹۷ و ۹٨ برای نمایش فیلمهای جدید جشنواره کودک برگزار کرد، متاسفانه با کمترین استقبال و مشارکت از سوی اعضای محترم مرکز توسعه مواجه شده بود... اما در نهایت، برآورد هزینه بالای مرکز، دلیل مخالفت بنیاد سینمایی فارابی با اجرای نشستهایی بود که خود به مرکز پیشنهاد داده بود.
۱۲- امیدواریم که از این پس شاهد برخوردهای حرفهایتری از سوی سینماگران باتجربه، دغدغهمند و جریانساز سینمای کودک و نوجوان با موضوعات مرتبط باشیم."
گلایه و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابیمنبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران بنیاد سینمایی فارابی کودکان و نوجوانان سیمرغ و پروانه ها جشنواره فیلم فجر نمایش فیلم پوران درخشنده نمایش فیلم ها فیلم های جدید پلتفرم ها نشست ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۹۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش میدهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده میشود
به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشتهام. من هیچگاه به دنبال کسب جایزه از جشنوارهها نبودم و سینمایی که مورد علاقهام بوده را دنبال کردم و در فیلمهایم به فضای فانتزی همواره توجه داشتهام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانوادهها هستند و سعی دارم قصهپردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی میشناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربینندهترین سریالهای کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانوادهها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقهمند کنم و جالب است که در زمان پخش خانوادههایی که حتی بچههای ۵ یا ۶ساله داشتند و بچههایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقهمند شدن آنها به شاهنامه میگفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیشتر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کردهاند اما هیچگاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.
این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مسئلهام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرمکننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مسئله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بیتوجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.
وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگلهای هیرکانی است که درختهایی مربوط به قرنها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کردهاند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان میدهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگسازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغههای من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر میکنم مهمترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمهای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرمکننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.
قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلمنت نیز تشکر میکنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900919